Stres związany z pandemią jak złagodzić objawy

AKTUALNOŚCI » Stres związany z pandemią jak złagodzić objawy

Szerzenie się pandemii COVID-19 może być bardzo stresujące dla wielu osób, podkreślają specjaliści z Centrów Prewencji i Kontroli Chorób (CDC) na stronie internetowej instytucji. Dlatego tak ważna jest znajomość sposobów radzenia sobie z tym obciążeniem. To, jak zareagujemy na wybuch pandemii, zależy od naszych osobistych predyspozycji, doświadczeń i uwarunkowań, a także od społeczności, w której żyjemy. Wśród objawów stresu związanego z wybuchem pandemii eksperci wymieniają m.in. występowanie nasilonych obaw i lęków o własne zdrowie i zdrowie swoich najbliższych, zmiany w nawykach związanych ze snem i spożywaniem posiłków, problemy ze snem i koncentracją uwagi, pogorszenie objawów choroby przewlekłej, zwiększone spożycie alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych substancji psychoaktywnych. Każdy może jednak podjąć proste kroki, by pomóc sobie, rodzinie i najbliższym w radzeniu sobie ze stresem wywołanym pandemią, podkreślają eksperci CDC.

- Powinniśmy robić sobie przerwy od oglądania, czytania czy słuchania nowych informacji na temat pandemii w mediach, również społecznościowych. Ciągłe skupianie się na tym problemie może nasilać niepokój.


- Warto też zadbać o siebie i swoje ciało – ćwiczyć głębokie oddechy, rozciąganie lub medytację. Dobrze jest spożywać zdrowe, zbilansowane posiłki, wykonywać regularne ćwiczenia, wysypiać się, unikać alkoholu i innych substancji psychoaktywnych.


- Porozmawiać z osobami, do których mamy zaufanie o swoich obawach i emocjach.


- Istotne jest podtrzymywanie codziennej rutyny, nasz organizm lubi stałe schematy, które wzmacniają poczucie bezpieczeństwa. Działania, rutyna i plan to elementy, które nadają kształt i sens naszym dniom, dają poczucie przewidywalności i pozwalają ustrzec się od zniechęcenia i poczucia bezradności.


- Pozostań w kontakcie z ludźmi! Media społecznościowe pozwalają nam zachować kontakt z otoczeniem. Psycholodzy przekonują, że właśnie w obciążającym psychicznie czasie epidemii jest on szczególnie istotny.


- Jeśli chodzi o zmartwienia i lękowe myśli dotyczące pandemii, co ciekawe, psycholodzy radzą… by znaleźć na nie kwadrans w ciągu dnia i martwić się tylko wtedy. Kiedy zmartwienia najdą cię poza tym czasem, możesz powiedzieć sobie: to jest coś, o czym warto pomyśleć podczas martwienia, nie teraz. Jeśli będziesz to mówić sobie samemu wystarczająco często, ten proces myślowy stanie się twoim nawykiem. Nie planuj zmartwień późno w nocy.


Jedno jest pewne musimy zaakceptować fakt, że mamy do czynienia z sytuacją nieprzewidywalną, wręcz wyjątkową, na którą nie mamy wpływu, której nie jesteśmy
w stanie kontrolować.
A co najważniejsze w wielu z nas uruchamiają się działania prospołeczne, altruistyczne, odkrywamy wartości życia w rodzinie, w społeczeństwie. Na nowo budujemy relacje, więzi, okazujemy ludzką troskę o drugiego człowieka.

Jak pokonać stres przed maturą?

Odczuwanie stresu zależy od tego, czy odbieramy go jako wyzwanie czy przeszkodę. Napięcie może być także dobrym źródłem energii, jeśli wiemy jak je wykorzystać. Aby nerwy stały się motorem napędowym, musimy podjąć decyzję, aby przekuć je w siłę, która poprawi naszą koncentrację i zmobilizuje do podejmowania zadań. Korzystny stres, który motywuje nas do życiowej aktywności to tzw. eustres.
Najistotniejsze jest, żeby nie koncentrować się na osiągnięciu celu, ale na samym zadaniu. Psychologowie podkreślają także rolę dobrej organizacji czasu. Między przygotowaniami do egzaminów warto znaleźć czas na odpoczynek
Wbrew pozorom zaplanowany relaks da lepsze rezultaty niż poświęcenie całości uwagi na przygotowanie do testów. Jeśli z tego zrezygnujemy, nauka stanie się wyczerpująca, co w efekcie będzie skutkowało gorszym przyswajaniem materiału i przełoży się na słabsze wyniki. W takich momentach warto przerwać zajęcia, wykonać ćwiczenia oddechowe czy relaksacyjne

Sposoby na stres przed egzaminem:

Przed egzaminem znajdź czas na odpoczynek, idź na spacer (po kwarantannie) porozmawiaj z kimś bliskim.
Dobrze się wysypiaj w trakcie przygotowania do matury -samodzielne powtórki, korepetycje, są męczące i czasochłonne.
Pozytywne myślenie - pamiętaj, że matura to nie koniec świata, wmów sobie, że to nic trudnego.
Pamiętaj, że nie ma osób, które wszystko wiedzą, każdy ma prawo do błędów.
Na maturze jako pierwsze rozwiąż zadania, które są dla Ciebie najprostsze, te trudniejsze zostaw na koniec.
Nie myśl, o tym że się boisz, pomyśl o tym, co potrafisz i co jeszcze możesz powtórzyć.
Pomyśl o czymś dobrym, np. o słonecznych wakacjach!
Zamiast napojów energetycznych, wypij np. melisę.

Powodzenia!


Sonia Wojtowicz-Pyzia
Barbara Bartoszek

Facebook