Jak skuteczniej uczyć się w domu?

AKTUALNOŚCI » Jak skuteczniej uczyć się w domu?

Kochani!

Aktualna sytuacja związana z pandemią koronawirusa dla nas wszystkich jest trudna i stresująca. Tzw.”praca i nauka zdalna” jest dla wielu z nas pojęciem nowym i nie do końca zrozumianym. Dlatego chciałybyśmy w jakiś sposób Wam pomóc, by choć trochę usprawnić samodzielną naukę. Wiemy, że „dobrych rad” pewnie słyszeliście i czytaliście ostatnio mnóstwo, ale postarałyśmy się je jakoś zebrać i podsumować. Dobre rozplanowanie efektywnej pracy i nauki w domu wymaga wysiłku i samozaparcia. Nie chodzi tu o listę stron z materiałami z poszczególnych przedmiotów, tylko o podejście od strony psychologicznej i organizacyjnej

Być może te wskazówki nie będą dla Was nowe czy odkrywcze, a wręcz trywialne i oczywiste. Spróbowałyśmy niektóre zweryfikować i przesiać przez przysłowiowe sito zarówno naszej wiedzy oraz doświadczenia. Wierzcie nam, po wielu latach studiów, pracy oraz ciągłego doskonalenia zawodowego i pogłębiania wiedzy (również w formie online) sądzimy, że potrafimy coś Wam doradzić. Oczywiście skorzystałyśmy również z porad dostępnych w mediach.

 

1. Ustal sobie plan dnia uwzględniając konkretne godziny na pracę i naukę.

To prawda, że każdy ma „swój” rytm i przyzwyczajenia – jedni uczą się lepiej wcześnie rano, inni wolą wieczorem itd. Ważne jest to, by wypracować sobie mniej więcej stały harmonogram. Mówiąc prościej nasz mózg łatwiej będzie się „przestawiał” na tryb aktywnej pracy, jeśli zachowamy rutynę, np. wstawanie o określonej porze, powtarzanie pewnych powtarzalnych codziennych czynności: śniadanie, czynności pielęgnacyjne itd. Dzięki temu nie zaburzymy rytmu dnia i łatwiej nam będzie zmobilizować się do efektywnej pracy.

Planuj z głową, czyli w sposób możliwy do zrealizowania. Nie ustawiaj sobie np. 4 godzin jednego przedmiotu w jednym dniu (bez przerwy), żeby powtórzyć cały dział. Rozbij to na krótsze zajęcia na kilka dni.

Pamiętaj, że musisz też uwzględnić potrzeby innych domowników (zwłaszcza jeśli kilka osób używa tego samego komputera do pracy i nauki). W takich sytuacjach uściślony grafik może zniwelować konflikty i kłótnie dostęp do sieci i sprzętu. W momencie, gdy brat, siostra lub rodzic zasiada do komputera ty wykorzystaj ten czas na czytanie, naukę z książką, liczenie zadań czy pisanie wypracowania.

Jeśli faktycznie wolisz uczyć się wieczorem lub w nocy, pamiętaj, że wtedy ograniczysz sobie możliwość kontaktów z dyżurującymi nauczycielami. Uwzględnij to w swoich planach.

 

2. Ubierz się jak do szkoły / pracy, zadbaj o swój wygląd.

Ten punkt może na pierwszy rzut oka wydać bezsensowny, bo jakie to ma znaczenie w jakim stroju się uczymy? Pamiętaj, że pewne czynności pielęgnacyjne, przez lata były związane z wyjściem z domu do szkoły (lub pracy) i w przymusowych warunkach domowej kwarantanny mogą wspomóc mobilizację naszego organizmu. Niektórym pomaga założenie trochę bardziej służbowego ubrania, a nawet lekki makijaż. I nie mówimy tu wcale o wyjściowych garniturach, szpilkach itd. tylko o włożeniu czegoś, co do tej pory kojarzyło się z wyjściem z domu do szkoły (np. dżinsy i „szkolna” bluza). Sądzicie, że to nie ma sensu? My uważamy, że snucie się cały dzień w „domowych” dresach czy piżamie może nie sprzyjać motywacji do pracy i nauki – taki strój do tej pory kojarzył się nam z dniami wolnymi i odpoczynkiem, a jak już wspominałyśmy wcześniej, nasz mózg lubi rutynę.

 

3. Przygotuj się do nauki i ją rozplanuj

Przygotuj zanim rozpoczniesz swoją naukę, rozplanuj ją np. poprzedniego dnia. Sprawdź wytyczne od uczących, upewnij się, że wiesz, gdzie szukać materiałów, przygotuj potrzebne pomoce (atlas, podręcznik, kalkulator, notatki itd.). Rozplanuj zadania na dany dzień (uwzględniając przerwy).

Rób przerwy (np. 30 minut nauki + 10 minut przerwy), ale bądź konsekwentny/ konsekwentna – jeśli nauka to tylko nauka, a nie podjadanie, oglądanie TV, pisanie sms-ów (ale o tym będzie jeszcze później). Na początku łatwiej będzie ustalić sobie krótszy czas na konkretne pojedyncze zadanie – w zależności od ćwiczenia – może to być np. 5 czy 10 minut. Wiedza ile czasu zajmuje Ci dany typ zadania ułatwi Ci dalsze planowanie. Planując rób listę zadań – łatwiej Ci będzie kontrolować, co już zrobiłeś. A odkreślanie wykonanych zadań da Ci poczucie, że udało Ci się osiągnąć cel.

Podczas zaplanowanej przerwy przejdź się po mieszkaniu, rozruszaj mięśnie i napij się wody (wody a nie napojów energetycznych czy kolejnej kawy).

 

4. Przygotuj miejsce do nauki i ogarnij otoczenie

Praca i nauka w domu może sprzyjać rozprężeniu – dlatego dobrze jest ustalić jedno miejsce do pracy. Najlepiej biurko lub wygodny duży stół – odpowiednio oświetlony (uwaga leworęczni). Wielokrotnie na lekcjach o efektywnym uczeniu się słyszałyśmy, że uczniowie lubią i wręcz preferują uczenie się na kanapie czy w łóżku. Jednak kanapa czy wygodny fotel kojarzy się raczej z odpoczynkiem. O ile możemy sobie w ten sposób poczytać lub posłuchać audiobooka (lektury też są dostępne w takiej formie), to jednak nie polecamy liczenia zadań z matematyki czy fizyki w ten sposób.

Postaraj się też o zachowanie porządku wokół Ciebie. Niepościelone łóżko, piętrzące się wokół ubrania, książki czy naczynia mogą wprowadzić chaos nie mówiąc o wrażeniach estetycznych. Pamiętajcie o systematycznym wietrzeniu mieszkania.

A gdyby okazało się, że będziecie mogli komunikować się z którymś nauczycielem przez skype’a, czy inne wideochaty, widok bałaganu za Waszymi plecami i wspomniany wcześniej strój do pracy też ma znaczenie. To po prostu elementarny savoir-vivre.

 

5. Usuń wszelkie „przeszkadzajki”

Co lub kto może nam przeszkadzać w nauce? Lista nie ma końca. Począwszy od hałasu, odgłosów telewizora, głośnej muzyki na innych domownikach zmuszonych do przebywania w swoistym zamknięciu skończywszy. Mimo tego, że jest to bardzo trudne, trzeba się sobie z tym jakoś poradzić – żeby efektywniej wykorzystać czas na naukę, skoncentruj się tylko na niej i postaraj się wyeliminować czynniki przeszkadzające. Wyłącz dźwięk w telefonie, by co chwila nie reagować na ciągłe powiadomienia czy odpisywać na wiadomości. Jeśli masz, to używaj słuchawek wygłuszających.

 

6. Uwierz w siebie!

To brzmi banalnie, ale tak jest. Przypomina nam się jedno z haseł wyborczych Baracka Obamy: „Yes, we can!”. Aby osiągnąć sukces potrzebne są: poczucie własnej wartości, pozytywne nastawienie i działanie oraz silna motywacja. Brak tych trzech elementów prowadzi do swoistego „błędnego koła”, zwanego też samospełniającym się proroctwem. Dopóki sądzisz, że czegoś nie umiesz i nigdy nie nauczysz, to z góry skazujesz się na porażkę. Twoje negatywne przekonanie się będzie urzeczywistniać.

Jak tego uniknąć? Tu znowu powinniśmy wrócić do naszego punktu 3: planuj z głową, a większe zadania rozbijaj na mniejsze, prostsze i znacznie łatwiejsze do zrealizowania. Widok „odhaczonych” zadań na wcześniej przygotowanej liście może dać poczucie satysfakcji, a uzyskane w ten sposób pozytywne efekty zwiększą Twoje poczucie własnej wartości i łatwiej zmotywują Cię do dalszego wysiłku.

 

7. Znajdź czas na relaks

Wiemy, że niejedna osoba się w tej chwili zdenerwuje. No bo JAK? Ani wyjść na spracer, ani do kina, ani do kawiarni ani na siłownię… No cóż konieczność kwarantanny domowej zmusza nas do siedzenia w domu i w trosce o nasze wspólne zdrowie jedyne, co możemy zrobić, to się do tego dostosować i szukać innych alternatywnych sposobów odpoczynku.

Ćwiczyć można w domu – youtube jest aktualnie pełny zestawów do domowych sesji jogi, pilatesu, treningu fitness czy nawet zumby (uwaga na sąsiadów piętro niżej!). I wcale nie trzeba wypasionego sprzętu fitness (np. za ciężarki mogą nam posłużyć butelki z wodą). Picie wody jest zalecane m.in. przez twórcę kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona.

A co oprócz ćwiczeń? Lista nie ma końca: czas dla siebie, dobry film, serial, muzyka relaksacyjna, długie rozmowy telefoniczne z przyjaciółmi (tylko niech to nie będzie niekończąca się lista narzekań), albo (o zgrozo!) wspólne zabawy z młodszym rodzeństwem (choćby 20 minut dziennie). Osobom wierzącym na pewno pomoże chwila spokojnej modlitwy.

 

Ale tak naprawdę najważniejsza jest nadzieja, że ta sytuacja przymusowej kwarantanny przyniesie pozytywne efekty i powstrzyma rozprzestrzenianie się epidemii i za kilka tygodni będziemy mogli się spotkać w bezpiecznej i zdrowszej rzeczywistości. Czego Wam i sobie wszystkim życzymy.

 

Barbara Bartoszek

iSonia Wojtowicz-Pyzia

 

 

Wykorzystałyśmy porady z:

Kanał Myśląc Inaczej, odc. 33 Sposoby na skuteczną pracę i naukę w domu.
Arleta Obałkowska, Od czego zależy efektywne uczenie się”, (Medyczne Studium Zawodowe w Zielonej Górze)
https://portal.abczdrowie.pl/zarzadzanie-czasem  
https://portal.abczdrowie.pl/rodzaje-uczenia-sie   

Facebook