4 wskazówki nauczycieli WF i EDB naszego LO - część I

AKTUALNOŚCI » 4 wskazówki nauczycieli WF i EDB naszego LO - część I

Drodzy Uczniowie!

W tym trudnym dla nas wszystkich czasie, nie zapominajmy o paru istotnych zasadach zdrowego stylu życia, które pomogą wzmocnić odporność naszego organizmu.

PO PIERWSZE: Należy bardzo często myć ręce. Im częściej myjemy ręce, tym mniejsza szansa na zakażenie. Nie dotykajmy twarzy, jeżeli nie mamy świeżo umytych rąk. To właśnie w taki sposób wirus dostaje się do organizmu. Oprócz mycia rąk, eksperci zalecają dezynfekowanie stołów, włączników światła i telefonów.

PO DRUGIE: Odpowiednie żywienie, duża ilość warzyw i owoców.  Zróżnicowana, dobrze skomponowana dieta sprzyja utrzymaniu dobrej odporności. Oto kilka rzeczy, które warto włączyć do jadłospisu w okresie zagrożenia koronawirusem:

Kasza jaglana - zawiera witaminy z grupy B, lecytynę, wapń, potas, żelazo, tryptofan (cenny aminokwas). Kleik z kaszy jaglanej wzmacnia organizm i pomaga w leczeniu przeziębienia.
Warzywa - dostarczają błonnika, którym odżywiają się bakterie probiotyczne.
Tłuste ryby - tłuszcze omega-3 znajdujące się w oleju lnianym i rybnym (tran) wzmacniają system odpornościowy, polepszając przepuszczalność błon komórkowych, a to sprzyja szybkiemu przemieszczanie się przez nie wartościowych składników.
Miód - zabija bakterie, skraca czas trwania infekcji górnych dróg oddechowych.
Ostrygi - jest w nich dużo cynku, ważnego minerału. Niedobór cynku znacznie obniża prawidłowe funkcjonowanie systemu immunologicznego.
Czerwone mięso - źródło białka, cynku i żelaza.
Orzechy i pestki - źródło magnezu, który bierze udział w reakcjach immunologicznych.
Niezastąpioną dla naszego systemu obronnego witaminę C znajdziemy głównie w cytrusach, żółte banany czy czerwone pomidory to duża dawka witaminy B6, a kwasu foliowego szukajmy w zielonych brokułach czy szpinaku. Warzywa i owoce jedzmy codziennie, jako dodatek do obiadu w formie surówek i sałatek, a także w ramach przekąski między posiłkami. Chrupiąca marchewka (prowitamina A, wit. K, B1, B2) czy soczyste jabłko (wit. C, A, B1, B2, PP i B3) to zdecydowanie lepszy wybór niż czekoladowy baton!

PO TRZECIE: Aktywność fizyczna regularnie uprawiana wzmacnia naszą odporność. Dzieje się to na poziomie komórkowym, układ odpornościowy reaguje na ruch w ten sposób, że zwiększa swoją gotowość do walki z infekcjami. Jeżeli jednak mamy wysoki sezon infekcyjny nie uprawiajmy wyczerpującego sportu. Średnia aktywność fizyczna - jak najbardziej.
Wszyscy wiemy, że aktywność fizyczna to jeden z filarów zdrowego stylu życia. Brak ruchu jest niebezpiecznyz uwagi na ryzyko osłabienia odporności organizmu. Regularny wysiłek fizyczny zwiększa liczbę makrofagów, które odgrywają ważną rolę w walce z antygenami. Efekt? Organizm szybciej pokonuje wirusy i bakterie.
Kto powiedział, że musisz chodzić na siłownię albo biegać, żeby zachować sprawność fizyczną? Prawda jest taka, że możesz robić to również w domu.

Dzięki aplikacjom i kanałom na YouTube np.:Trenuj łydki, Streatching, Trening brzucha, możesz z powodzeniem uprawiać aerobik albo "robić rzeźbę" w czterech ścianach. Siedzenie w domu to też dobry pomysł na zapoznanie się z jogą czy pilates. W Internecie znajdziesz setki inspiracji! Wystarczy Ci trochę wolnego miejsca i dywan, mata albo ręcznik.
Treningi na świeżym powietrzu nie stanowią zagrożenia w czasie epidemii koronawirusa. Jeśli jednak chcemy iść na przykład pobiegać, zróbmy to w pojedynkę.
Natomiast spacer czy bieg lub jazda rowerem na świeżym powietrzu same w sobie nie są zagrażające. Najlepiej jednak, jeśli w najbliższym czasie wszelkie tego typu aktywności będziemy podejmować indywidualnie.
Osoby aktywne fizycznie, zwłaszcza te młode, mogą być bardziej odporne lub łagodniej przechodzić zakażenie koronawirusem. Pamiętajmy jednak, że każdy z nas może być jego nosicielem i zarażać innych, mniej odpornych.

PO CZWARTE: Wysypiajmy się – podczas snu odpoczywa cały nasz organizm, a komórki ulegają regeneracji. Z kolei zbyt mała ilość przespanych w nocy godzin upośledza funkcjonowanie układu odpornościowego oraz hormonalnego. Zaburzenia w funkcjonowaniu tych układów sprawiają, że jesteśmy bardziej podatni na zachorowania.

Facebook